onsdag 25 maj 2011

Bovetegröt

Bovetegröt är också en av mina favoriter. Som ni nog förstått så gillar jag gröt väldigt mycket. Och det finns så mycket att välja mellan. Det blir aldrig tråkigt!
Till en person tar jag:
½ dl krossat bevete
knappt 2 dl vatten
en nypa havssalt

Börja med att måtta upp bovetekrosset i en liten kastrull. Häll sedan hett vatten över krosset och skölj därefter i en trådsil med kallt vatten. På detta sätt tar man bort ett färgämne som kan irritera ögonen. Häll tillbaka bovetet i kastrullen och koka med vatten och salt i ca 10 minuter.
Jag äter gärna gröten med hallon och hasselnötsmjölk och till det en riktigt röd och god tomat.
Hasselnötsmjölken gör jag med en stavmixer. Jag mixar ½ dl hasselnötter med 1 dl vatten. Efter en stund häller jag i 1 dl vatten till och mixar en kort stund. Enkelt och gott!

(Gröten är till dag 1 i rotations-schemat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar