söndag 15 maj 2011

Groddar

Den här våren har jag börjat grodda. Jag köpte en groddningslåda på en hälsokost-affär och satte sedan igång. Jag har hunnit prova lite olika bönor, linser och frön. Med olika resultat! Jag har inte fått allt att växa. Men gröna linser, bovete och adzukibönor har blivit bra alla gånger. Ja, nästan – första gången jag skulle grodda bovete så slängde jag det eftersom jag trodde att de små vita rötterna var mögel-sporer. (Jag har läst att groddarna lätt möglar, men det har det inte gjort för mig en enda gång.) Det är lite pyssel med att komma ihåg att vattna morgon och kväll men riktigt roligt att se när de växer på bara några dagar. Och goda blir de!
Groddarna är goda i sallader, i maten eller på matvåffla/bröd. De håller sig bra i kylen i 4-5 dagar.
På bilden är det gröna linser och adzukibönor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar