söndag 1 maj 2011

Hirsgröt med dadlar, solrosfrön och mandelmjölk



Hirsgröt är en favoritfrukost som går snabbt att göra.

Till en person tar jag ½ dl hirsflingor som jag kokar med 2 dl vatten och en nypa havssalt. Gröten behöver bara koka upp och sedan småputtra i några minuter. Sedan lägger jag dadlar som jag skurit i småbitar och solrosfrön på gröten.

Mandelmjölken mixar jag av ½ dl mandlar och 2 dl vatten. Jag börjar mixa med hälften av vattnet och häller på resten efter en liten stund. Om man vill kan man sila nötmjölken men det är också gott med nöt-krosset.

En morot och en apelsin till detta och man blir skönt mätt!

(Gröten är till dag 2 i rotations-schemat)

1 kommentar:

  1. Hejsan! Blev jätteglad att jag hittade din sida. jag sökte på amarantgröt och hamnade här. Fick massa tips och inspiritation till kul och bra alternativ till havregrynsgröten :). Bra upplagt också, lätt att läsa recepten och tipsen var grejerna finns.superduper. Tack och lycka till. Mvh Pernilla

    SvaraRadera