onsdag 27 april 2011

Maränger

Jag ville prova att göra maränger med kokossocker. Det gick riktigt bra. Marängsmeten blev luftig och fast precis som den ska och bunk-tricket fungerade - att vända bunken upp-och-ned. Och marängerna blev söta och goda. Kokossockret färgar smeten så marängerna är ljusbruna och de smakar lite lite kola. Om man gräddar en kortare stund  blir de nog segare och då skulle det bli "kola-maränger".

För ca 25 maränger behövs:

2 äggvitor
½ dl kokossocker
Kokossockret har jag köpt på nätet men jag har också sett det på en hälsokostaffär.
Jag började med att vispa äggvitorna hårt och hällde i kokossockret lite i taget medan jag fortsatte vispa tills det gick att hålla bunken upp-och-ner. Jag klickade ut ca 25  maränger på en bakplåt. Jag gillar när det går snabbt men vill man att de ska bli lite finare kan man spritsa ut dem. Sedan in i ugnen i 125 grader (varmluftsugn 100 grader) i ca 1 timme. Låt stå kvar i ugnen med värmen avstängd i några timmar, t ex över natten. Sedan njöt jag av de goda marängerna med en kopp Pau D´arco thé.
(Receptet är till dag 2 i rotations-schemat)

1 kommentar:

  1. Jag tänkte göra marängbotten i stället. Hur länge tror du jag måste ha den i ugnen?

    SvaraRadera