söndag 17 april 2011

Havreflarn

Idag provade jag ett ”gammalt” recept men med en ny sirap – rissirap istället för lönnsirap. Det blev riktigt stora havreflarn. De flyter ut mer med rissirapen.

Till ca 12 st:

2 dl havregryn
1 krm havssalt
2 msk majsmjöl
2 msk majsolja
6 msk rissirap (eller 5 msk lönnsirap)




Jag blandar allt och låter det stå i 15 minuter. Sedan skedar jag 6 klickar på en plåt och plattar ut. In i ugnen i ca 8 minuter i 175 grader.
När jag har använt lönnsirap har jag tagit lite mindre – ca 5 msk eftersom det blir för sött annars. De kakorna behöver också plattas ut lite mer. Då tar jag ca 12 på en plåt och gräddar dem några minuter längre. Havreflarn gjorda på lönnsirap är min dotters favoritkaka! Hon gillade inte de nya lika mycket…

Jag gjorde för många på plåten första gången så de flöt ihop och blev en enda kaka. Och då fick jag havre-bryt-kakor istället! Det kommer jag att göra fler gånger.







(Receptet kommer från Ingrid Franzons bok ”Hjälp! Vad ska jag äta? Handbok för överkänsliga” men här har jag anpassat det till dag 4 i rotations-schemat.)

1 kommentar:

  1. ca 75kcal/flarn. Inte speciellt nyttigt med andra ord, som vissa kan tro.

    SvaraRadera