onsdag 20 april 2011

Chokladtoppar

Jag har köpt hem raw choklad på nätet och funderat ett tag på vad jag ska göra med den. Den är helt osötad och smakar så mycket att den blir stark och bitter. Inget man tar en munsbit av…
Jag tänker prova att blanda ner hackad raw choklad i nötkakor men nu var jag sugen på något mer ”chokladigt”. Chokladgodis att smaska på i påsk! Jag provade att smälta chokladen i vattenbad tillsammans med lite flytande akaciahonung och rapsolja. Sedan blandade jag i hackade hasselnötter och sultanrussin. Och ställde in dem i kylen. Det blev små toppar med mycket choklad-smak. De smälter i munnen…
Jag måttade inte när jag höll på men ungefär såhär mycket använde jag till 10 små chokladtoppar:

20 g raw choklad
½ - 1 tsk flytande akaciahonung
knappt ½ tsk rapsolja
ca ¼ dl hackade hasselnötter
ca ¼ dl sultanrussin (eller andra ekologiska russin)
De blev så goda att jag tog fram mormors finporslin med guldkant när jag fotade!

(Chokladtopparna är gjorda av ingredienser från dag 1 – rotationskost)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar