lördag 9 april 2011

Risifrutti

Till en portion behövs:
1 dl kokt (rå)ris, kallt
1 dl cashewnötter, blötlagda i minst 5 h
¼ dl havregrädde eller cashewnötsmjölk
ev ekologiskt vaniljpulver
1 mandarin
½ dl mangobitar (jag köper fryst i påse)

Jag blev inspirerad av ett risifrutti-recept men som vanligt har jag fått göra om och då blev det såhär:
Börja med nötgrädden och mixa nötterna i 1 dl vatten. Låt nötgrädden rinna av i en nätsil (och spara nötmjölken). Sedan blandade jag nötgrädden med det kalla riset och det fick stå en stund så att riset svällde lite. Under tiden passade jag på att skala mandarinen och skära klyftorna i mindre bitar. Blanda sedan ner mangon och mandarinen i riset och ta ev i lite vaniljpulver. Det går säkert lika bra med honung eller lönnsirap men det är också gott utan! Jag tyckte att det blev lite för tjockt så jag blandade i lite havregrädde men sen kom jag på att det också går att använda nötmjölken som blev över när jag gjorde grädden och då blev det lite av båda delarna. Sedan ställde jag in risifruttin i kylen en kort stund.
Det blev en härligt god risifrutti som jag åt till mellanmål. En annan gång tänker jag göra den som efterrätt.

(Till dag 4 i rotations-schemat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar