måndag 28 mars 2011

Amarantgröt

Jag har alltid gillat gröt till frukost. Nu har jag upptäckt amarantgröt. Den är god och magen blir skönt mätt.
Till gröten behövs amarantfrön som jag hittar i min hälsokostaffär. Finns också på nätet. Amarant har en nötliknande smak och när man kokar den kan det först lukta ganska starkt. Så sätt på fläkten för fullt och bli inte rädd – det blir gott!
Gröten tar ca 30 min att göra så det är ingen snabb-frukost det här!

Till en portion behövs:
4-6 torkade ekologiska aprikoser
½ dl amarantfrön
2 dl vatten
en nypa havssalt


Här är gröten med kardemumma, bananskivor och nötmjölk. Till det äter jag gärna en gurkbit eller rädisor och några skivor getost. Mmm…

Skölj amarantfröna i t ex ett kaffefilter eller en tygbit. Koka upp amaranten med vattnet och saltet. Hacka aprikoserna fint och lägg dem i hett vatten i ca 10 min. Häll av och lägg aprikoserna i gröten och låt det småkoka. Ibland blir gröten för ”torr” innan den kokat klart men då häller jag bara i lite mer varmt vatten.

Till nötmjölken mixar jag ½ dl nötter, t ex pecannötter eller osaltade jordnötter, med 1 dl vatten. Kör en stund innan du häller i 1 dl vatten till. Jag använder stavmixer. Ibland mixar jag inte så noga för att jag vill ha lite nöt-bitar. Vill man istället ha mjölken helt slät kan man sila den.

(Receptet är till dag 3 i rotations-schemat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar