fredag 18 mars 2011

Mousse á la Carob med mandelgrädde

Jag hittade ett recept på en chokladmousse på en annan blogg. Men jag provade med carob istället och det blev jättegott! Smakade lite som mocca. Jag köper carob på en hälsokostaffär och jag har också hittat det på nätet. Det är ett pulver som kommer från en baljväxt.
Till en portion mousse behövs:
en äggvita
1 ½ msk carob (eller ekologisk kakao)
3-4 tsk kokossocker eller 1 ½ tsk lönnsirap

Kokossocker kommer från kokosblomman och smakar sött och lite kola. Köpt på nätet.
Vispa äggvitan hårt och blanda försiktigt ner carob och kokossocker. Jag siktade caroben så att den skulle blandas lättare. Ställ sedan kallt.
I receptet skulle man blanda ner vispgrädde i moussen men jag provade med mandelgrädde istället:
½ dl blötlagda mandlar (som legat i blöt i 12-24 h i rumstemperatur)
1 dl vatten
ev lite äkta vanilj
Skala mandlarna och mixa dem med hälften av vattnet till en jämn smet. Häll i resten av vattnet och fortsätt köra med mixern. Låt grädden rinna av i en sil så att den blir tjock. Blanda i vaniljen och ställ den i kylen en kort stund.
Istället för att blanda alltihop hällde jag först moussen i ett glas och sedan nötgrädden ovanpå. För att göra det ännu finare siktade jag lite carob över. Passar bra både som det lilla extra till mellanmål eller som dessert på en fin-bjudning.
Ät och njut! Det gjorde jag…
(Receptet är till dag 2 i rotations-schemat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar