torsdag 17 mars 2011

Ingrids vilda våfflor

Till 2 st behövs:

8 msk majsmjöl
en nypa havssalt
1-2 tsk majsolja
ca 1,5 dl hett vatten

Blanda majsmjölet med en nypa salt och majsoljan. Rör ner vattnet. Smeten ska bli ganska tjock. Grädda i våffeljärn tills det har slutat ånga. De blir frasiga och goda.
Det här är en ”mellis”-favorit. Jag äter mat-våfflorna tillsammans med avokado eller avokado-röra (mosad avokado, en nypa salt, lite majsolja och lite limesaft), paranötter, pistaschnötter och mango.
Receptet kommer från Ingrid Franzons bok ”Hjälp! Vad ska jag äta? Handbok för överkänsliga”. Här har jag anpassat det till dag 4 i rotations-schemat. De andra dagarna gör jag våfflor av bovetemjöl, hirsflingor, havregryn, och rismjöl. Oljan kan också bytas såklart. När jag bakar på rismjöl är det gott att krydda med basilika eller oregano. Eller kanel. Men godast är nog ändå den här majsvåfflan!
(Receptet är till dag 4 i rotationsschemat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar