tisdag 15 mars 2011

Äppelsmulpaj

Jag älskar äppelpaj och blev väldigt glad när jag kom på hur jag skulle göra en god paj utan vetemjöl och socker. Den blir riktigt söt och med mycket nötsmak! Jag brukar göra på en höft så därför är receptet inte så exakt.


3-4 äpplen
3-4 dl finhackade hasselnötter eller valnötter alt blandat
3-4 msk flytande honung
2 msk vatten eller rapsolja





Som vanligt lägger man skalade och skivade äpplen i en pajform. Sedan blandar jag de andra ingredienserna och lägger ”smulet” över äpplena. In i ugnen i ca 40 min i 175-200 grader. Den är klar när äpplena är mjuka och börjar bubbla i kanterna.
Pajen är god tillsammans med lite soygurt smaksatt med stevia. Men var försiktig med stevian – en liten liten udd på kniven räcker – för den är sååå söt. Stevian är en ört som används som sötningsmedel och den hittar jag på hälsokostaffären eller på nätet.
(Receptet är till dag 1 i rotations-schemat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar